Indskoling og SFO

Indskoling

Indskolingen er fra 0. årgang til 3. årgang og med tilhørerende SFO.  0.og 1. årgang har deres base i klynge 3, mens 2. og 3. årgang har base i klynge 1. Hver årgang har tilknyttet et årgangsteam, der består af lærere og pædagoger. I både skole og SFO har vi ligeledes 5 frivillige ældre mennesker, som tilbyder deres forskellige kompetencer nogle timer om ugen.

I indskolingen har vi fokus på at indrette vores lokaler, så det passer til en hverdag, hvor barnet skal udvikle faglige, personlige og sociale kompetencer i både skole og fritidsliv.

Hver morgen starter med kulturtid. Formålet med kulturtid er at skabe fokus på historie, samfund og kultur i fællesskab på tværs af årgangene.

I indskolingen arbejdes der med et særligt fokus på skolens indsatsområder. I praksis betyder det et øget fokus på læseudvikling og god trivsel. Vi arbejder med systemet: skoletrivsel. Her arbejder vi systematisk med at udvikle barnets relationelle adfærdsforståelse.

Vi værdsætter skole-hjemsamarbejde meget højt. Derfor laver vi ugebreve, og vægter generelt et højt informationsniveau.

SFO

SFO’en bruger de samme lokaler, som bruges i skoletiden. I SFO’en vægtes legen, som en primære udviklingsbetingelse. Legen er således rammen når der planlægges aktiviteter. Aktiviteter er tilrettelagt således at de tager højde for aldersgruppe, interesser og udviklingsområder. SFO arbejder målrettet med at træne børnenes relationelle kompetencer og deres selvfølelse og selvtillid.

Personalet i SFO har forskellige kompetencer. Derfor kan SFO’en tilbyde aktiviteter som idræt, friluftsliv, kreativ-værksted m.v. SFO – personalet støtter og observerer børnenes selvvalgte lege, ligesom de støtter den udviklende leg, der er rammesat af personalet.